Stil aan de overkant

Werkgevers zijn veeleisend. Er wordt van sollicitanten verwacht dat ze aan allerlei voorwaarden en eisen voldoen. Voldoe je niet? Dan krijg je een negatief antwoord… Of geen antwoord.

Vacature.com en de UGent bestudeerden de beleefdheid van werkgevers tegenover sollicitanten. Ze bevraagden maar liefst 2600+ werkzoekenden van verschillende leeftijden. Zij stelden vast dat werkzoekenden allesbehalve positief waren over het gedrag van werkgevers. De onderzoekers spreken zelfs van ‘lompheid’.

Geen antwoord

Hoewel sollicitanten vaak veel tijd stoppen in het schrijven van een motivatiebrief, doen werkgevers niet altijd de moeite om te antwoorden. 29% van de ondervraagden geeft aan zelden of nooit respons te krijgen op een sollicitatiebrief. Niet antwoorden op een brief toont niet alleen een gebrek aan respect tegenover de moeite die sollicitanten doen, het zorgt er ook voor dat sollicitanten gedemotiveerd geraken.

Prof. Stijn Baert: "Er zijn veel vacatures en weinig werklozen die deze kunnen invullen. Hoe gaan we dat ooit oplossen als we enthousiaste sollicitanten telkens weer ontmoedigen?"

Feedback ontbreekt

67% van de ondervraagden zijn ook ontevreden over de feedback die ze (niet) kregen. Als sollicitanten al een negatief antwoord krijgen, dan is dat vaak in de vorm van een 'nietszeggend beleefdheidsbriefje' waar niemand iets aan heeft. Zelden of nooit wordt er een duidelijke reden gegeven waarom de sollicitant werd afgewezen. Nochtans is die feedback belangrijk, zodat de werkzoekende eruit kan leren.

"U voldoet helaas niet aan het profiel dat wij voor ogen hebben". Hoezo? Te weinig ervaring? Geen relevante opleiding? Voldoet de talenkennis niet? Who knows...

Respect is een win-win

Nochtans hebben werkgevers veel baat bij hoffelijk gedrag. Meer dan de helft van de ondervraagden stelt dat hij of zij na een negatieve sollicitatie-ervaring niks meer te maken wil hebben met de werkgever, en zich dus niet opnieuw kandidaat zal stellen voor een andere vacature bij hetzelfde bedrijf. Bovendien vergeten werkgevers vaak dat sollicitanten ook consumenten zijn. 51% van de mensen die geen antwoord kreeg, is minder geneigd om producten of diensten te kopen bij die werkgever.

Meer uitgebreide informatie over dit onderzoek lees je hier.

Sluit je nu gratis aan bij Freezbe - ACLVB jongeren! Je krijgt juridisch advies, massa's informatie, kortingen, begeleiding enzovoort. Ontdek nu wat wij voor jou kunnen betekenen!